Followers

Wednesday, December 12, 2007

lament in disember

sedeyh, kesal n banyak agi ahh bulan dismber eyh...

sedey giler...abis jup exam SPM, ramai yang balik kampung....

so....xde la kawan2 aku...

huhhhuu....

gud bye ma pren,

eppi oliday 2 u...

hehhe...

Sunday, December 9, 2007

WriTing FrOm tHe HeaRt

huRM.... Semenjak da abis skola nie, rase rindu r plak kat skola...

to all ma fren, i miss u all so much larhh...

kalo ade mase jOm la pg jalan2....

korang belanje ekk..

kih2.... bile la dapat jumpe korang lagi ekk??

maybe,3bulan lagi la...

18hb 3 ambe nak kena pg PLKN loR...
so, ambe arap dapat kongsi cerita ngan korang la...

hehhe...

speaking ganu sket..

hye all....

assalamualaikum...

hyee..huhh...dah lama xupdate blog nie...

Ehem...busy la katekan..

kih2...pas jer abis exam, terus balik kampung (n9)..

nie baru jurp balik dari kampung..

anyway,harap-harap la saya dapat terus giat dalam blog nie..

k.wassalam.

Sunday, October 28, 2007

SPM datang dahh..

wawawa...

takutnyer...SPM da dekat, so,

"wahai kawan2 blog ku sekalian..... di sini, saya, Aizatul, selaku penulis blog nie, nak mintak ampun la banyak2 kat semua ek, kalo banyak wat salah... doa kan sayer berjaya dalam SPM nie ekk....mungkin nie post yang terakhir la ekk, buat sementara waktu jer... Tp,saya akan sambung lepas SPM nie ekk,...

Ok, kepada sahabat2 ku yang berada di SMKSED, SMKTIZ, SMTD, SMKSO, KISAS, dan dimana korang berada.. saye doakan selamat berjaya la ekk..banyak2kan berdoa...
sekian...
Asalamualaikum!!

selamatt!!

Saturday, October 27, 2007

SPM

wawawa…

takutnyer…SPM da dekat, so,

wahai kawan2 blog ku sekalian….. di sini, saya, Aizatul, selaku penulis blog nie, nak mintak ampun la banyak2 kat semua ek, kalo banyak wat salah… doa kan sayer berjaya dalam SPM nie ekk….mungkin nie post yang terakhir la ekk, buat sementara waktu jer… Tp,saya akan sambung lepas SPM nie ekk,…

Ok, kepada sahabat2 ku yang berada di SMKSED, SMKTIZ, SMTD, SMKSO, KISAS, dan dimana korang berada.. saye doakan selamat berjaya la ekk..banyak2kan berdoa…
sekian…
Asalamualaikum!!

selamatt!!

Friday, October 26, 2007

majlis Jasamu Dikenang

huhh...23-10-2007 sambutan Majlis Jasamu Dikenang...

so,ramai la yang datang..Smuanya berpakaian sopan...tapi..

xsempat nak buat sesi photography la....

sikit jer..tu pun luar dewan.

nak tengOk gambar???

hhehhe...







taun dpan xder da la benda nie...waaa, kalu ade pown,,,

saye xder kat situ..

Thursday, October 18, 2007

di hari ghayer!!

huhhh...MERIAH tul...

cam MYDIN la...hahha...mai2 tgok sape dtang braye umah saye..

payied,hazwan,nick,alit,amar

nie hahh bebudak nie kul 6ptg baru nak dtg... isk2...

tp xper...mekasih la sudi dtang ekk...

hhhe...

Selamatt...

di hari ghayer!!

huhhh...MERIAH tul...

cam MYDIN la...hahha...mai2 tgok sape dtang braye umah saye..

payied,hazwan,nick,alit,amar

nie hahh bebudak nie kul 6ptg baru nak dtg... isk2...

tp xper...mekasih la sudi dtang ekk...

hhhe...

Selamatt...

Tuesday, October 16, 2007

satu hari dihari raya..

huhhh...

dengar beduk berbunyi,

sayup bergema di subuh sunyi.

memanggil kepada muslimin

segera berbakti kepada Ilahi

hahh.... tu la lagu rayer kalo nak tau..

kih2... di kesempatan nie, saya ingin memohon ampun dan maaf kepada semua rakan-rakan blog yang ada kat Malaysia nie,mane la tau tersalah mengutuk ke,ape ke...

ekk.ekk...hehhe.....salam lebaran yer semua...

aizatul akmal

Thursday, October 11, 2007

slamat pergi dan selamat kembali







Dr Sheikh Muszaphar Shukor

slamatttt

baliklah woK!!! baliklah!!

Baliklah Wok baliklah
Hari raya dok baik bekok
Mok terima mung sayang
Salohnye cuma silap belaga buah getoh
Silap sikitnye rebus ubi kayu dok rebus ubi torok
Adik Adik mu tu nye je mung jadi bekok
Hari raya ning baliklah Wok
Mok sorang berlagu pilu sedih
Ayoh mu gi dok royat nok mati
Rasa nok gelekek tadok tepat geli
Raya same mung dok tahu tepat nok gi
Baliklah Wok!
Anok anok ku,
Kalu mu kenang duana mung tubek
Kalu mu kenang sape beso ke mung
Kalu mu kenang sape dia jaga mung jok kecik
Kalu mu kenang macang mane mung buleh baca
nulih
Pagi raya ning mung ade cokoh dumoh
Pagi raya ning mung watt air dappor
Pagi raya ning ciung tangang orang tua
Pagi raya ning mitok maaf denge mok
Pagi raya ning mok dok pernoh berniat nok kehel
mung
Hari raya hari berkeluarga, cenderhati termahal
Hadioh paling come, hamper paling beso
Hari raya, mung seremelah paling beso
Anok beranok, warih waroh

p/s: wahai anak-anak....pulanglah di hari raya.!!!

slamattt!!

Tuesday, October 9, 2007

berbudi pada binatang.

Assalamualaikum...

huhh...letih betul ari nie ekk..Balik skolah tadi kene jalan kaki pergi perpustakaan awam..

Tapi..huhh.. dapat gak saya pinjam buku nie..

tajuk dia " KEMUSYKILAN HUKUM..MENJAWAB PELBAGAI PERSOALAN SEMASA..".

sO,kat bLog nie la, saya nak kongsi persoalan2 tu ngan anda semua...

 


sOAlan:


 


apakah hukum kita memberi makan kepada binatang?


 


adakah ia termasuk sedekah?


 


Jawapan:


harus berbudi kepada binatang. Islam menggalakkan umatnya berbudi kapada seluruh makhluk ciptaan Allah sama ada manusia,jin,binatang, tumbuhan dan sebagainya.

Perbuatan itu termasuk sedekah yang akan diberi ganjaran...insya-Allah...

Dalam riwayat yang sahih, seorang pelacur dimasukkan ke syurga hanya kerana memberi minuman kepada seekor anjing..

...

so, sayangilah binatang di sekeliling anda ekk!!...



slamatttt...

Saturday, October 6, 2007

cara mencari malam Lailatul Qadar

PESAN JUNJUNGAN BESAR NABI MUHAMMAD (SELAWAT DAN SALAM KEATAS BAGINDA) ADALAH MALAM QADAR BERLAKU PADA SATU MALAM DARIPADA 10 MALAM TERAKHIR (HARI GANJIL) BULAN RAMADHAN.

PETUA OLEH IMAM GHAZALI DAN LAIN-LAIN ULAMA’ UNTUK CARI MENCARI MALAM LAILATUL QADAR

JIKA AWAL RAMADHAN JATUH PADA HARI:

AHAD ATAU RABU – MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 29 RAMADHAN

ISNIN - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 21 RAMADHAN;

SELASA ATAU JUMAAT - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 29 RAMADHAN;

KHAMIS - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 25 RAMADHAN;

SABTU- MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 23 RAMADHAN

Kata Sheikh Abu Hassan bahawa mula dia baligh, dia sentiasa dapat menghidupkan lailatul qadar pada malam yang tepat mengikut petua diatas.

Berdasar petua di atas, insyaallah malam qadar jatuh pada malam ke 27 ramadhan bersamaan dengan malam selepas siang 6 hb Oktober 2007.
Walau bagaimanapun, janganlah ibadat pada malam ini sahaja, carilah malam qadar pada malam-malam ganjil yang lain juga!!!!


Tanda malam Qadar ialah :

malam itu tenang, tidak dingin dan tidak panas;
siangnya cahaya matahari warnanya pucat;
pada malam itu malaikat Jibril akan menyalami orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak secara tiba-tiba.


MARILAH KITA BERAMAI-RAMAI MEMERIAHKAN SUASANA 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN DENGAN BERIBADAT KEPADA ALLAH SWT DENGAN IKHLAS DAN PENUH KEIMANAN, MUDAH-MUDAHAN KITA DAPAT KURNIAAN ALLAH YANG KELEBIHANNYA PAHALANYA MELEBIHI - 1000 BULAN ATAU 83 TAHUN UMUR KITA.

selamattt..

fadilat 10 malam terakhir

SEKARANG kita memasuki 10 hari terakhir Ramadan. Ini merupakan fasa ketiga yang menjanjikan selamat dari api neraka.

Pada 10 malam terakhir dalam bulan mulia ini, Allah menganugerahkan satu malam yang sungguh istimewa dan penuh berkat padanya iaitu Lailatul Qadar yang diiktiraf Allah sebagai satu malam yang lebih baik dari 1,000 bulan.
Banyak hadis nabi yang menceritakan mengenai Lailatul Qadar, antaranya hadis riwayat Aisyah r.a yang bermaksud: “Carilah sedaya upaya malam al-Qadar pada malam ganjil dari sepuluh malam terakhir pada bulan Ramadan.” (Hadis riwayat Bukhari).

Namun, malam sebenarnya Lailatul Qadar muncul tidak diketahui dengan tepat. Ternyata Allah menurunkan Lailatul Qadar yang penuh kerahmatan, limpah kurnia dan keampunan ini sebagai rahsia Allah kepada hamba-Nya.

Tentu ada hikmah kenapa Allah merahsiakan turunnya Lailatul Qadar kepada hamba-Nya.

Pertamanya bagi menggalakkan umatnya mencari serta menantikan malam itu dengan memakmurkan sebaik mungkin 10 malam terakhir Ramadan.

Seterusnya malam itu juga disembunyikan kerana kelebihan Lailatul Qadar tidak diberikan kepada sebarangan manusia, sebaliknya dikurniakan pada mereka yang benar-benar berusaha mencari serta memakmurkan malam itu dengan amalan kepada-Nya.

Namun, jangan ada pula yang meringan-ringankan amalan dan Tarawih pada 10 malam pertama dan kedua Ramadan sebaliknya hanya hendak bertarawih dan ibadat pada10 malam terakhir saja.

Ini tak betul kerana nak cari berkat Ramadan ini macam juga main bola, nak masuk pusingan akhir kenalah menang pusingan pertama dan kedua dulu. Mana boleh terus masuk akhir.

Justeru, marilah kita mencari malam penuh berkat ini. Bagi yang benar-benar mencari Lailatul Qadar mereka memakmurkan semua 10 malam terakhir.

Mengikut hadis pula Lailatul Qadar ialah malam ganjil pada sepuluh terakhir Ramadan iaitu malam 21, 23, 25, 27 dan 29 Ramadan.

Memakmurkan malam-malam itu dengan solat Maghrib, Isyak dan Subuh secara berjemaah kerana Rasul bersabda maksudnya:

“Barangsiapa solat Isyak berjemaah pada malam Lailatul Qadar seolah-olah beribadat separuh malam dan barangsiapa solat Subuh berjemaah akan dapat pahala separuh malam lagi.”

Perbanyakkanlah ibadat, berzikir dan berdoa serta bangunkanlah seluruh ahli keluarga atau jemaah masjid jika beriktikaf untuk bersama memakmurkan 10 malam terakhir agar bertemu malam Lailatul Qadar ini sebagaimana yang selalu dilakukan Rasulullah s.a.w.

Sekian, salam Ramadan.

Wednesday, September 26, 2007

untitled

"Bukanlah Aku Sengaja
Melindungi Rasa Di Jiwa
Namun Bimbang Diri Kan Terleka
Hanyut Di Buai Angan Dan Mimpi Indah
Hingga Terabai Segala Cita
Sedang Khayalan Tak Menjanjikan
Segunung Kebahagiaan
Sebagai Mahar Hantaran"

Friday, September 21, 2007

Imran Ajmain - Seribu Tahun



.................

sEribu tahun

Relaku menunggumu seribu tahun lama lagi
Tapi benarkah hidup aku akan selama ini
Biar berputar ke arah selatan ku tak putus harapan
Sedia setia

Relaku mengejarmu seribu batu jauh lagi
Tapi benarkah kaki ku-kan tahan sepanjang jalan ini
Biar membisu burung bersiulan terlelah gelombang lautan
Ku masih setia

Adakah engkau tahu… ini cinta
Adakah engkau pasti… ini untuk selama-lamanya

Relaku menunggumu seribu tahun lama lagi
Tapi benarkah hidup aku akan selama ini… yeah…
Biar berputar ke arah selatan ku tak putus harapan
Sedia setia

Jangan putus harapan… sedia setia……

Dafi - Bila Terasa Rindu

uishh..
best gak lagu dafi nie ekk...


...............


Apa agaknya khabarmu di sana?
Di sini ku sedang dibelenggu rindu
Beginikah rasa seksa perpisahan
Sungguh anehnya hidup berasingan

Hati terasa bagai tertinggal di situ
Meskipun tubuh dah jauh beribu batu
Sesaat seperti tahun lamanya
Semasa kau tiada
Apa yang terdaya…

Bila terasa rindu ku sebut namamu
Dengan harapan kau akan muncul dalam tidur
Bila terasa rindu ku bayang wajahmu dalam angan
Dan barulah ku terasa bagai disembuh

Jauh sekali hidup di sini berbeza
Beribu kali lagi ku selesa di sana
Tak sabar menantikan detik kepulangan
Namun hingga itu
Apa yang termampu…

Bila terasa rindu ku sebut namamu
Dengan harapan kau akan muncul dalam tidur
Bila terasa rindu ku bayang wajahmu dalam angan
Dan barulah ku terasa bagai disembuh

Terlintas di fikiran untuk meminggirkan saja
Semua pencarian di sini
Tetapi ini sebahagian dari pengorbanan
Bekalan andainya hari sukar mencabar

.............

Thursday, September 13, 2007

puasa la..

.............................
di kesempatan ini saya nak mengucapkan,
Selamat berpuasa kepada umah isLAm di mana jua anda bErada..
Puasa, Jangan x Puasa...hehhe

................



.......................



............

nanti Rayer jEmput la datang rumah..
hahha

.......

Monday, September 10, 2007

timbang bUku!!

................
26-08-2007
sbenOw nyer tarikh ni skOla buat ptandingan
TIMBANG BUKU anjuran PSS..
kelas mane yg berat timbang buku,
dapat 2 bucket KFC...

..........

dengan timbangan seberat 13kilo lebeyh...
kelas kite orang dapat tmpat ptame..
yEAhh..menang..menang..
so hari neyh, 10-09-2007 kiteorg 'berkelah' la dalam kelas..
hahha

..............



..............

lepas tu berjalan la satu ujian biologi anjuran pengetua skola 2 sendiri...
[susah weih sOalan]

................

lepas wat sOalan 2, tanpa diduga lagi, kiteorang dapat lor makan aiskrim CoRneto....
[pengetua blanje weih]..
hahha

...............




............

terima kasih pengetua...

............

Saturday, September 8, 2007

jOm layan LagU!!

jOm..jOm..
meh la layan lirik lagu nie!!
kah2..

........

Kekasih Gelap Ku

Ku mencintaimu, lebih dari apapun
Meskipun tiada satu orang pun yang tahu
Ku mencintaimu, sedalam-dalam hatiku
Meskipun engkau hanya kekasih gelapku..

Ku tahu ku takkan selalu ada untukmu
Disaat engkau merindukan diriku
Ku tahu ku takkan bisa memberikanmu waktu
Yang panjang dalam hidupku

Yakinlah bahwa engkau adalah cintaku
Yang ku cari selama ini dalam hidupku
Dan hanya padamu ku berikan sisa cintaku
Yang panjang dalam hidupku..

Ku mencintaimu, lebih dari apapun
Meskipun tiada satu orang pun yang tahu
Ku mencintaimu, sedalam-dalam hatiku
Meskipun engkau hanya kekasih gelapku..

Ku mencintaimu, lebih dari apapun
Meskipun tiada satu orang pun yang tahu
Ku mencintaimu, sedalam-dalam hatiku
Meskipun engkau hanya kekasih gelapku..

Ooh..

Ku mencintaimu, lebih dari apapun
Meskipun tiada satu orang pun yang tahu
Ku mencintaimu, sedalam-dalam hatiku
Meskipun engkau hanya kekasih gelapku.

p/s: Lagu ni tak ada kene mngena dgn kita atau sesiapa..saja, sekadar hiburan...tiba2 saja ari ni tersuka lagu ni..hav a nice day...

Friday, September 7, 2007

sAmbutan mErdeka la

....

haiii...letih betol la 28-31 ogos ari 2...
banyak btul projek kat skola...
sampai balik maghrib pun ade..

...



...

tp xsia2...muke masuk tv...hahha..
malam 29 anjuran skola...
semua terlibat..."perarakan tanglung"

....



....

hahh...tanglung cute sy menang plak malam 2...

.....



.....

malam 30 peringkat negeri kowt....skOla seri dapat anugerah malam 2...
xsia2 usaha kiteorang...

.....

balik pukul 1 lebeyh

....

zzzZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzZZ
titO plak...

kawan datang dan pergi

kata orang berat mata memandang berat lagi bahu memikulnya.
tapi pada aku tak ada istilah let the gone be by gone. apa yang aku dah lalui, baik yang bagus ataupun menarah air mata, itu semua pengalaman berharga. sangat berharga. terlalu berharga. terlalu istimewa.

kawan datang dan pergi. tapi semuanya bagaikan roda, yang pergi pasti diganti. thanks for being my friend:

ayuni,hajirah,yana,suhaila,izzah,anis,dayah,zul,farliana,dean,aloNg,fahmi,ryna, farah, izaty, isyyyy ramai sangat sampai x ingat. i guess u are also one of them. thanks a lot!

Monday, March 26, 2007

sahabat

::saHabAt::

DevoTees


Kulayarkan kerinduan di lautan memori..

Mengimbau kenangan indah yang menyentuh emosi..

Masih segar di ingatan saat mesra berputik..

Hadirmu bawa sinaran cahaya inspirasi..

Sahabat...

kau sesungguhnya..

Temanku di kala suka dan lara..

Tika ku buntu diselubungi sendu..

Kau tiupkan ketabahan untuk ku ukir senyuman..

Bagaikan embun hilang diterbit fajar..

Kau pergi jauh mengejar cita..

Menggapai redha yang ESA..

Duhai sahabat dengarkanlah..

Bicara hatiku ini..

Meskipun jarak memisahkan..

Namun tiada noktah kasih..

Biarlah waktu menentukan..

Nilai ukhwah yang terjalin..

Teruskanlah perjuangan..

Hingga ketitisan darah terakhir..

Dan aku...

masih di sini..

Terus mendaki puncak tertinggi hidupku..

Dan aku...

terus menanti..

Saat yang manis akan berulang kembali..

Sahabat...



Friday, March 9, 2007

DeHearty - Wanita



Kau digelar sebagai penyeri dunia
Hadirmu melengkap hubungan manusia
Bukan sahaja dirindui yang biasa
Malah Adam turut sunyi tanpa Hawa

Akal mu senipis bilahan rambut
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu
Jua hatimu bak kaca yang rapuh
Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat dibahu untuk dilindung
Dekat jua dihati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi

Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok
Jika datangnya dari kayu yang bengkok
Begitulah peribadi yang dibentuk

Engkaulah wanita istimewa

Didiklah wanita dengan keimanan
Bukannya harta atau pun pujian
Kelak tidak derita mengharap pada yang binasa

Engkaulah wanita istimewa

Sedarilah insan istimewa
Bahawa kelembutan bukan kelemahan
Bukan jua penghinaan dariTuhan
Bahkan sebagai hiasan kecantikan

[buat semua kaum hawa di 5 sains hayat...]


Saturday, February 10, 2007

hanTuuu......



Ni gambar yang telah diambil pada 22hb Feb 2006. Nampaknya hantu2 gemar berkeliaran pada tarikh ini..!