Followers

Saturday, December 29, 2012

Selamat Menduduki Peperikaan Akhir Semester 1 12/13


Assalamualaikum Sahabat.

Di kesempatan ini, saya nak minta maaf kepada semua sahabat yang pernah terguris dengan kata-kata dan tindakan saya...:) Terima kasih juga sebab sama-sama melalui kehidupan yang penuh suka dan duka terutama buat sahabat baik saya. Korang memang osem,sanggup melayan saya yang kadang-kadang seperti kanak-kanak (yang comel :P).

Semoga dipermudahkan olehNya untuk kita semua. Percayalah pada diri sendiri, belajar ikut strategi tersendiri, ikut jadual yang dibuat, dan pastikan juga rehat yang cukup. Jangan terlalu memaksa diri sehingga menyebabkan otak terlalu penat dan tidak dapat jawab dengan baik pada hari peperiksaan nanti.

“Yang telah berlalu biarkan ia berlalu, yang mendatang hadapi dengan cemerlang.” Selamat maju jaya ^_^
Assalamualaikum^_^


*jupa* = *lupa* typo..hihi





P/s: Good luck Aiza.. ^_^ . Buat yang terbaik.. :)

Wednesday, December 12, 2012

#5 Wordless Wednesday




Saat aku kenali dia,
Hati ini selalu gundah
Selalu ingin dekati
Dan ingin menghampiri dia

Aku mahu dia milikku
Ku harap semua pun tahu
Bahagia terasa bila
Ku melihat senyumannya

Aku sedar ku telah jatuh cinta
Dengannya hatiku terasa luar biasa
Aku tahu kau selalu curi lihat aku
Matamu jelaskan kau mahu

Katakanlah padaku kasih
Andainya kau punya
Perasaan sepertiku
Agar kita bisa bersama

Tolong jawablah kasih
Jawablah perasaan
Hatiku yang menebal
Ku selalu terbayang senyummu

*comella awak. :) *



Wednesday, September 12, 2012

Iman Sofea #6



BAB 6

“Cikgu-cikgu, sila beratur berdua-dua ya. Bila dipanggil sila bergerak mengikut arah yang betul. ” Laung seorang Seketeriat Minggu Suai Kenal dengan menggunakan pembesar suara di dewan Kolej Zaba.

“Wah.. belum daftar lagi, dah panggil ‘Cikgu’.. Untungla..” Seloroh Akmal Rakin.

“Haha.. jeles la tu. Nanti Akmal masuk la sini jugak, boleh merasa panggilan cikgu jugak” Jelas Iman sambil menumbuk lembut bahu Akmal.  “Iman pegi beratur dulu ya Umi. Nanti bila dah selesai, kita jumpa dekat kereta ya” Kata Iman kepada Puan Zanariah sambil membawa file dan keperluan untuk mendaftar.

Puan Zanariah mengangguk dan melihat Iman pergi menuju ke dalam barisan yang dibuat sejak tadi. Iman nampak mesra berbual dan bersalaman dengan beberapa orang pelajar yang mendaftar pada hari itu. Iman melihat Puan Zanariah memerhatikannya dan sambil melontarkan senyuman, Iman membuat simbol ‘peace’ kepada Uminya.

“Hai anak aku sorang ni, perangai tak berubah-ubah, macam budak kecik.” Jelas Puan Zanariah didalam hati sambil menggeleng dan tersenyum sendirian. “Akmal, jom teman Umi beli barang-barang untuk kakak kamu kat khemah sana.” Ajak puan Zanariah.

“Jom, lagi pun tengah dahaga ni.” Jawab Akmal Rakin ringkas sambil tersenyum manis.

             “Ye, Umi tau anak Umi ni dahaga dan lapar, sebab tu Umi ajak Akmal jalan-jalan dengan Umi. Sambil tu boleh beli minuman dan makanan sekali. Jelas Puan Zanariah sambil mencuit manja hidung Akmal.

             Walaupun Akmal hanya anak angkatnya, namun kasih sayang yang dicurahkan oleh Puan Zanariah kepada Akmal Rakin adalah sama dengan kasih sayang yang dicurahkan kepada Zaharul Shafie dan Iman Sofea. Akmal juga diajar cara menghormati orang tua dan mengamalkan sifat-sifat mulia didalam kehidupan seharian.

Pada masa yang sama, Kelihatan Zaharul Shafie mundar-mandir di kawasan khemah seperti mencari sesuatu yang hilang.

             “Eh Umi, tu Along kan? Macam mana Along boleh ada kat sini Umi?” Soal Akmal Rakin.

             “Ha, yelah Along kamu tu kan belajar kat sini juga. Dia bertugas untuk mengawal pelajar-pelajar baru yang daftar harini. Mungkin Along cari Iman” Balas Puan Zanariah.

“Alongggggggggggg!”… Laung Akmal Rakin.

Sambil tersenyum, Zaharul melambai-lambai kearah Umi dan adiknya, Akmal. “Ha…Jumpa pun Umi kat sini. Mana Iman?” soal Zaharul.

“Iman dah masuk dalam dewan dah, tadi tengah beratur, sekarang umi tak tau la pulak” Jelas Puan Zanariah. “Along dah makan?”

“Belum la Mi” sambil tangannya mengusap-ngusap perut. “Umi, Along rasa macam nak sakat Iman je kat dalam tu. Along pergi dulu ye Mi. Assalamualaikum” Kata Zaharul sambil menyalam Puan Zanariah dan berlalu pergi.

Saturday, August 11, 2012

Iman Sofea #5



BAB 5

Perjalanan dari Seremban untuk ke Tanjung Malim mengambil masa selama dua jam jika melalui Lebuhraya Utara-Selatan. Disebabkan waktu pendaftaran Iman adalah pada pukul 12 tengahari, maka seawal jam 7 pagi, mereka berempat telah meninggalkan perkarangan rumah banglo tersebut.

“Umi, Iman berdebar la. Iman bukannya pernah berjauhan dari Umi dan Abi.” Jelas Iman sambil meletakkan dagunya pada kusyen penumpang dihadapan.

Puan Zanariah mengusap lembut pipi Iman. “Iman, tak payah risaukan sangat pasal semua tu. Apa gunanya along kamu dekat sana? Dia boleh tengok-tengokkan Iman kan? Iman jangan risau la.” Jelas puan Zanariah.

“Umi agak-agak la kan, muka comel macam Iman ni, sesuai ke jadi cikgu?” Iman gerun la pulak bila sampai kat sana nanti, muka budak-budak dekat sana matured je semua. Mesti dia orang tak pecaya Iman ni 20 tahun kan Umi? ” Seloroh Iman.

“Haha.. Yelah, mesti dia orang tak percaya sebab umur dah tua, tapi perangai macam budak-budak lagi, kan Abang?” Soal Puan Zanariah kepada Dr.Arman sambil ketawa

“Awak ni kok ye pun nak menyakat Iman ni, tunggu lah sampai sana dulu, boleh kita menyakat dia sampai dia menangis nak balik rumah. Haha.” Sakat Dr.Arman lagi.

Dengan menunjukkan muncung yang panjang dan muka yang masam, Iman membidas kata-kata Abinya. “Abi ni.. Tak baik tau sakat Iman mcm tu. Yelah, walaupun perangai Iman ni macam budak-budak, tapi Iman tak da lah sampai nak menangis balik rumah.” Jelas Iman.

“Haha.. Dahla, jangan lah buat muncung itik tu lagi, karang Abi ambik tali pinggang keledar tu ikat reben dekat mulut tu baru tau.” Gurau Dr.Arman.

“Entah kak Iman ni, nanti Akmal tarik muncung tu, panjang sampai akhir semester, ha, pastu takda siapa nak mengurat kak Iman nanti.” Seloroh Akmal.

Mereka sekeluarga ketawa mendengar kata-kata Akmal. Perjalanan mereka ke Tanjong Malim pada pagi itu, di penuhi dengan hilai tawa dari Iman dan Akmal. Perjalanan ke Tanjong Malim sedikit sesak kerana beribu-ribu kenderaan menuju ke Tanjong Malim disebabkan oleh pendaftaran kemasukkan ke Universiti Pendidikan Sultan Idris. Mujur mereka keluar awal dan sampai setengah jam lebih awal di Dewan Kolej Zaba di Proton City.

Bersambung...

Friday, August 3, 2012

Hari matangku


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang




Alhamdulillah...
tanggal 3 ogos 2012,
Genap 22 tahun umur seorang insan yang bernama Nur Aizatul Akmal binti Zulkifli.

Ya, anak bongsu kepada Encik Zulkifli dan Puan Zakiah.
Merupakan anak yang sangat degil dan banyak songeh.. ^_^

Itulah saya..
Budak yang pada hari ini, menjangkau umur 22 tahun.
maka, makin dekatlah ia dengan kematian...

Semoga dengan meningkat umurnya itu,
Akan menjadikannya seorang anak yang berdikari dan matang. :)

Mekasih Ayah Ibu.. 

Thursday, August 2, 2012

Buat yang sedarah dengannya

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang



BUAT YANG SEDARAH DENGANNYA
nukilan: Nur Aizatul Akmal





Ibu tiada, bapa pun tiada, 
Tinggalah mereka 9 bersaudara,
Tak termasuk ipar yang ada,
Ditambah pula, teruna dan dara.

Sedihnya hati,tidak terperi,
Hendak berkahwin, tidak diberi,
Bertapa pilu, hatinya ini,
Ingin menyunting, pilihannya hati.

Merajuk sudah,hatinya itu,
Diajak berjumpa,tidaknya mahu,
Mana tak sedih,hatinya itu,
Sudahlah solo, yatim piatu..

Apalah guna, ada saudara,
Jika tiada seseorang yang bersuara,
Sampai bila harus menderita?
Takkan nak hidup begitu, sampai ke tua.?

Tolonglah abang,tolonglah kakak,
Adikmu itu,perlukan t0ngkat,
Berikan dia,berikan semangat,
Untuk meniti hidup yang sihat.

Alangkah tersentuh, hatiku ini,
Melihat luahan hatinya, hari-hari,
Ingin membantu, tidaklah reti,
Hanya berdoa, didalam hati.

Mana hilang pesan gemulah bonda?
Jagalah adik, jagalah saudara.
Ikatan darah jangan dilupa,
Agar bonda tenang disana.

Sudahlah rasanya, sampai disini,
Harap saudaranya, dapat memahami.
Kasihilah adik, sepenuh hati,
Semoga hidupnya, lebih bererti..


Sebagai peringatan kepada orang muda macam saya supaya menyayangi dan mamahami hati dan hasrat yang sedarah dengan saya. Semoga semuanya menjadi indah belaka..
Amin.





Friday, July 27, 2012

Murid, telefon, dan masalah




Bismillah...


Masa duk tengok-tengok youtube, ternampak pulak video yang kat atas ni. tetibe rasa nak update pulak pasal telefon bimbit ke sekolah ni.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong mengumumkan pelajar sekolah dibenarkan membawa telefon bimbit dan gadget ke sekolah bermula tahun hadapan.

Fuh..memang lepas ni tugas cikgu-cikgu akan bertambah la kan?? Tak gitu cikgu-cikgu??



Apa kebaikan bawak tetefon bimbit ke sekolah ye? Dalam video ni responden ni cakap,
- Senang nak kol mak ayah kalau sakit.
- Senang kol mak ayah kalo kene culik.
- Senang nak kol anak tanya balik kul berapa.
- Senang mengadu kat mak ayah kalo ada apa2 terjadi kat anak.
- Senang nak berkomunikasi


 Apa keburukan bawak tetefon bimbit ke sekolah ye? Dalam video ni responden ni cakap,
- Sibuk dengan telefon bimbit dan tak tumpu pelajaan.
- Guru hilang tumpuan ketika mengajar (bunyi telefon).
- Menyusahkan ibu bapa (kena pergi sekolah kena telefon kene rampas)


 Apa yang saya tak paham sangat (berdasarkan video).
- Kenapa cikgu pulak kene contol budak-budak nak guna henset? Kalau hilang, kalo die sendiri yang susah tak pe, ni tak, menyusahkan satu sekolah nak
duk mencari enset die yang ilang tu. kalau pakai enset harga beribu-ribu boleh la report polis, ni guna 3310 pastu xde kredit pulak tu kat dalam, bila dah hilang,
menyusahkan cikgu-cikgu kat sekolah nak cari. Pastu balik rumah, report kat mak ayah. Mak ayah pulak serang cikgu kat sekolah sebab xpandai pantau anak-anak dieorang masa guna enset.
-Ada ke patut cikgu pulak kene pegang enset tu.
Aiyoo. Kalo keajaan tambah gaji untuk jaga enset2 korang tu, xpe la jugak..
- Kalau budak-budak kol mak ayah dieorang cakap sakit, pastu mak ayah dieorang cakap, cikgu tak jalankan tugas ngan elok, tak jaga anak dieorang. Sape yang dipersalahkan?? Cikgu jugak... Alahai cikgu...


- Bila pulak waktu pelepasan?? Ada pulak sekolah nak buat satu waktu khas nak bagi pelepasan kat murid-murid untuk main enset?? erk...
mcm tak berapa nak logik je kot.. waktu pelepasan tu, baik balik ghumah la main enset ngan ipad puas-puas..ayooOO...


Cadangan ( yang saya rasa wajar)
- Buat pondok telefon banyak-banyak, kalau boleh yang boleh hantar sms.
- Sediakan telefon telesiswa kat sekolah yang mengamalkan sistem 'reverse charge'.
- Kalau budak gian sangat nak main internet, buat satu makmal komputer yang beroperasi sepanjang waktu persekolahan. So, time rehat pon boleh main fesbuk.
- Kalau dah form 6, boleh la nak bawak enset sebab dieorang dah matang, pandai jaga barang-barang dieoang..kan??kan??

Sekian dari saya.. Wasallam..


Wednesday, July 25, 2012

#4 Wordless Wednesday


Iman Sofea #4



BAB 4

Sedang Iman mengemas pakaiannya kedalam beg pakaiannya untuk dibawa ke Tanjong Malim, Iman terdengar seperti Uminya memanggil namanya.

“Iman, sini kejap nak” Panggil Puan Zanariah.

“Ye Umi, Iman datang.” Jerit Iman Sofea

“Ada apa Umi?” soal Iman Sofea.

“Nah, hadiah buat anak perempuan Umi dan Abi. Bawak masuk bilik dan cuba dalam bilik. Lepas tu turun bawah. Umi nak tengok macam mana rupa anak Umi. ” arah Puan Zanariah lalu tersenyum.

“Terima kasih Umi, Abi. Tapi hadiah apa ni Umi?”

“Jangan banyak tanya. Lepas naik bilik nanti Iman tau la” Puan Zanariah hanya tersenyum denga gelagat anak perempuannya itu.

Lalu Iman berlari-lari anak naik ke biliknya lalu membuka bungkusan yang kemas dibalut oleh Uminya itu. Diatas balutan itu terdapat sekeping nota yang ditulis tangan oleh Uminya.

“Tahniah buat anak Umi dan Abi kerana berjaya mencapai separuh cita-cita untuk menjadi seorang guru. Selamat menjejakkan kakimu ke alam Universiti Sayang.Umi dan Abi sayang Iman”

Dengan tidak diduga, setitik demi setitik air mata Iman gugur ke pipi gebunya itu. Lalu disekanya air mata itu sambil membuka balutan hadiah yang diberikan oleh uminya itu. Alangkah terkejutnya Iman apabila hadiah yang diberikan oleh uminya itu berupa sepasang baju kurung moden berwarna kuning keemasan diliputi dengan tompokkan labuci di lengan baju tersebut.

“Eh, ni baju yang aku berkenan hari tu. Kenapa Umi belikan untuk aku?. Baju ni kan mahal. Macam mana umi tau aku suka baju ni?”. Bermacam-macam soalan berlegar-legar dikepala Iman Sofea. Lalu Iman menyarungkan baju tersebut ke badannya. Iman segera berlari-lari menuju ke ruang tamu yang diduduki Umi dan Abinya.

“Wah.. Cantik anak Umi ni.” Puji Puan Zanariah.
“Terima kasih Umi, Abi. Tak sangka Umi belikan Iman baju ni. Iman memang dah jatuh cinta pandang pertama dengan  baju ni sejak kita pergi Butik Riedz hari tu. Terima kasih umi.” Sambil mencium pipi Puan Zanariah.

“Lepas ni, Iman kene belajar rajin-rajin tau. Iman kena berdikari. Jangan terlalu bergantung kepada Abi dan Umi. Ingat ye Iman, alam universiti tak sama dengan alam sekolah. Kalau Iman ada masalah, Iman mesti pandai mencari kawan nak luahkan segala masalah Iman. Berkawan biar beribu, tapi jangan cari kawan yang macam hantu tau Iman” Nasihat Dr. Arman.

“Baik Abi. Iman ingat nasihat Abi. Iman janji, Iman akan belajar rajin-rajin. Iman nak balas jasa Abi dan Umi. Iman sayang Umi dan Abi” kata Iman sambil memeluk erat kedua orang tuanya.

Iman kemudiannya berlari menaiki tangga dan tersenyum sendirian mengenangkan pemberian Umi dan Abinya.

Bersambung.....

Monday, July 23, 2012

Iman Sofea #3



BAB 3

Iman Sofea dan Zaharul Shafie, duduk berehat di ruang tamu, selepas jemu melayari laman sosial masing-masing. Tepat pada pukul 11.00 malam, mereka adik beradik akan menghadap television untuk menonton cerita kartun kegemaran mereka iaitu Phineas and Ferb di saluran Disney Channel. Pada masa yang sama, fikiran Iman melayang-layang mengingatkan keadaan di UPSI.

“Ermmm. Along, best tak belajar kat UPSI?” soal Iman.

“Hahaha.. Baru sekarang Iman nak tanya Along?” soal Zaharul sambil tergelak.

“Iyelah long, Iman berdebar la, lagi seminggu dah pergi tempat baru. Nak juga Iman tau pasal ‘bakal univeriti’ Iman tu. Manalah tau ada cerita menarik tentang Universiti tu.” Kata Iman.

“Bagi along la, UPSI tu tempat yang mendamaikan. Iman nak tau kenapa Along cakap macam tu?” Soal Zaharul Shafie.

“Kenapa ek long? Sebab keliling dia hutan ke long?” Soal Iman.

“Hahahaha…Pandailah adik Along ni. Nilah Along sayang sangat adik Along ni.” Sambil mengusutkan rambut Iman Sofea.

“Isk Along ni, kusut la rambut Iman. Iman baru buat terapi rambut ni” Seloroh Iman.

“Eleh, iyalah tu. Macamlah Along tak kenal adik along ni, bukak tudung pon tak pernah, nikan pula nak buat treatment rambut kat saloon

“Hehehe.. Pandailah Along Iman ni. Patutlah kak Anis syok.” Usik Iman

“Iman!!!!” Zaharul Shafie mengejar adik kesayangannya dan diperhatikan oleh Puan Zanariah dan Dr. Arman.
“Macam manalah keadaan rumah ni nanti bila mereka berdua dah pergi jauh dari kita kan bang?” Soal Puan Zanariah kepada Dr.Arman.

“Erm.. Yelah.. tentu sunyi rumah ni dengan riuh rendah Zaharul dan Iman. Kalau mereka semua dah berumah tangga nanti, lagi lah sunyi, melainkan mereka tinggal dengan kita. Dapatlah awak main dengan cucu awak nanti.” Usik Dr.Arman sambil memeluk lembut bahu Puan Zanariah.

“Isk abang ni… Mereka muda lagi la bang.Takkan kita nak bagi meeka kawin awal? Lagi pun, awal lagi kita nak cerita pasal cucu-cucu ni.”

“Haha.. Awak lupa ke Puan Zanariah oi, kita pun kawin awal jugak, masa tu umur awak baru 20 tahun. Disebabkan isteri abang ni comel orangnya, terpaksalah abang pinang awal-awal. Takut melepas kat tangan orang lain pulak nanti.. Haha. Kalau tak dapat, terpaksalah abang kahwin dengan Mei Ling anak Apek sebelah rumah dekat kampung abang tu. ” Gurau Dr.Arman sambil mencuit dagu isterinya.

“Amboi… Abang ada niat nak kahwin dengan Mei Ling tu ye?” Sambil mencubit manja pinggang Dr. Arman.

“Adoi, sakitla Sayang.. Haha.. Abang gurau je lah Sayang. Sakit tau sayang buat macam tu. Abang nak denda sayang malam ni. Sayang kene urut belakang abang ni. Naik lenguh dah kene cubit.” Dr. Arman membuat muka kesakitan.

“Dah. Jom Za urut belakang Abang tu dengan minyak goreng ikan malam tadi. Menggatal sangat nak kahwin dengan Mei Ling.” Sindir Puan Zanariah sambil menarik tangan Dr.Arman.

“Hehe. Apa saja untukmu sayang” Usik Dr.Arman.

bersambung...

Wednesday, July 18, 2012

Iman Sofea #2


BAB 2

Setibanya di tempat yang dituju, Iman Sofea dan Puan Zanariah segera ke salah sebuah butik untuk memilih baju untuk hari pertama Iman Sofea menjejakkan kakinya ke UPSI. Iman Sofea ditawarkan ke UPSI dalam program Ijazah Sarjana Muda Pengajian Malaysia dengan Pendidikan. Iman merupakan pelajar cemerlang di sekolah lamanya iaitu Sekolah Menengah Teknik Tuanku Ja’afar di Ampangan. Iman Sofea juga merupakan pelajar cemerlang bagi negeri tersebut.

Sambil berjalan-jalan di dalam butik tersebut, Iman Sofea terlihat sepasang baju kurung berwarna kuning keemasan diliputi dengan tompokkan labuci di lengan baju tersebut.

 “Isk, cantik jugak baju kurung moden ni, tapi kenapa la mahal sangat harganya sampai RM400. Tak sangguplah pula nak mintak Umi belikan.” Detik hati kecil Iman.

“Eh Iman, kenapa tengok je baju tu? Kalau nak ambillah, biar umi yang bayar” kata Puan Zanariah.

“Erkk… Takpa lah Umi, mahal sangat baju ni, lagi pun kalau Iman pakai, dah macam orang nak naik pelamin je” Iman Sofea menyimpan hasratnya untuk memiliki baju tersebut.

Puan Zanariah yang masak dengan perangai anaknya itu hanya tersenyum melihat gelagat anak bongsunya itu. Puan Zanariah tahu bahawa Iman Sofea merupakan seorang anak yang tidak suka menyusahkan ibu bapanya. Iman juga seorang anak yang pandai menguruskan wangnya. Iman diajar dari kecik cara untuk berjimat dan menabung. Abangnya, Zaharul Shafie juga diajar dari kecil cara untuk berjimat.

“Umi, Iman cari baju kat belakang tu ye Mi.” Iman menyembunyikan rasa kecewanya untuk memiliki baju tersebut.

Setelah menjelajah satu butik, akhirnya Iman mengambil sehelai baju kurung moden berwarna hijau pucuk pisang untuk dipakai pada hari yang dinantikan.

“Umi, jom balik. Iman letih la Umi. Ingatkan Iman yang nak beli barang-barang untuk Iman, rupanya barang Umi lebih banyak daripada barang Iman.” Sambil membuat muka toyanya.

“Alang-alang Iman temankan Umi, apa salahnya Umi beli barang untuk diri Umi. Lagipun 2 minggu lagi, Iman dah pegi nuh jauh ke Perak. Takda siapa nak teman umi pergi beli-belah. Dahla Along kamu tu pun duduk jauh. Nasib baik Along kamu tu sama universiti dengan kamu. Tidak la Umi risau sangat.”

“Isk Umi ni, Abikan ada. Mesti Umi seronok bila kiteorang takda kat rumah. Bolehlah Umi dengan Abi berromantik-romantik dekat rumah. Alamat seminggu jugak Abi tutup Klinik sebab nak berbulan madu buat kali kedua dengan Umi.” Sakat Iman Sofea.

“Kamu ni kalau dilayan makin menjadi-jadi. Dah, habiskan French fries  tu dulu. Kalau Abi ada kat sini, conform Iman kene marah sebab bazirkan makanan tu.” Pesan Puan Zanariah.

“ok..ok..baiklah” jawab Iman

Mereka kemudiannya berjalan menuju ke parkir kereta di tingkat paling atas. Semasa kalut menolak troli, tiba-tiba beg tangan yang di pegang Puan Zanariah di sentap oleh seorang lelaki remaja yang berusia dalam lingkungan 17 tahun. Puan Zanariah terjatuh dan Iman terkaku seketika ketika melihat uminya jatuh. Tanpa melengahkan masa, Iman segera mengejar peragut tersebut. Sedang Iman mengejar, Kepala Iman terlanggar satu susuk badan yang agak tinggi dan tegap.

“Aduh..Sakitnya hidung ni..” rungut Iman.
“Maaf..Ni…” belum sempat lelaki tersebut berkata-kata, Iman segera memotong ayat lelaki tadi.

“Maaf saudara, saudara tak nampak ke saya tengah sibuk kejar peragut ni? Kenapa halang laluan saya? Tengok, peragut tu dah lari jauh dah. Lain kali, kalau nak berkenalan pun, tunggu lah saya dapat peragut tu dulu. Ini tak, time orang nak kejar peragut tu la dia nak berkenalan.” Rungut Iman yang keletihan mengejar peragut tersebut.

“Nah.. tak payah kejar lagi. Saya dah dapat dah beg awak. Lagi satu, sebelum membebel tu,jangan suka potong cakap orang tau. Alang-alang saya dah dapat kejar peragut tu, boleh la kot kalau saya nak berkenalan?” Sindir lelaki tersebut.

“Erk… Terima kasih saudara.. Erkk…Maaf  la sebab membebel tak tentu pasal tadi. Kalau saya letih memang selalu macam ni, kuat membebel.” Balas Iman dengan muka yang merah. “Erm..satu lagi, pasal berkenalan tu saya mintak maaf la ye, xde niat nak cakap macam tu” sambung Iman.

             “Takpe..takpe.. Sa…” sekali lagi lelaki tersebut ingin bersuara, Iman segera berlari mendapatkan Uminya yang masih terduduk di tepi kereta sambil di temani beberapa orang wanita yang prihatin.

             “Umi…Umi tak apa-apa?” Soal Iman dengan nada cemas.

             “Alhamdulillah, Umi tak apa-apa, cuma luka sikit je dekat tangan ni.” Jelas Puan Zanariah.

             “Jom Umi, kita balik. Kita singgah klinik Abi dulu ye.” Kata Iman sambil meminta diri kepada wanita-wanita yang membantu Uminya. Iman masuk kedalam kereta dan mengalihkan pandangannya keluar tingkap. Tiba-tiba Iman terasa begitu malu apabila lelaki yang menolongnya tadi masih berada di tempat yang sama. Iman hanya memberikan senyuman dan menganggukkan kepalanya tanda terima kasih kepada lelaki tersebut.

             “Iskk… Manis betul senyuman budak perempuan tu. Apa la nama dia eh? Kelakar pulak tu. Kelam-kabut.” Soal lelaki tersebut dalam hati sambil tersenyum sendiri.


Bersambung...

Friday, July 6, 2012

Iman Sofea #1




BAB1

Selepas seminggu bumi Seremban tidak hujan, akhirnya hujan membasahi halaman rumah banglo dua tingkat Dr. Arman yang terletak di taman perumahan di Taman Jaya Indah. Pada pagi sabtu itu, nikmat hujan itu ditambah dengan bunyi-bunyian daripada sang katak yang syukur atas nikmat yang dikurniakan oleh Allah kepada makhluk ciptaan-Nya. Di dalam rumah banglo pula, terdapat seorang ibu dan seorang anak gadis sedang menikmati sarapan pagi bersama mee goreng dan tea suam. Gadis tinggi lampai tersebut tersimpul senyum apabila Uminya khusyuk menikmati sarapan pagi tersebut.

“Umi, Boleh tak kalau Iman tak nak masuk UPSI tu?” Soal Iman Sofea

“Ha??” Hampir tersembur air yang di minum Puan Zanariah. “Kamu jangan mengada-ngada Iman, bersusah payah kamu belajar sampai STPM semata-mata nak kejar impian kamu, tiba-tiba kamu hancurkan segala usaha yang kamu lakukan selama ni. Apa nak jadi dengan kamu Iman? Kenapa tiba-tiba buat keputusan macam ni??” Marah Puan Zanariah sambil meletakkan garfu yang digunakan sebagai alat untuk makan mee goreng tersebut.

“Hehe, Ala Umi ni, Iman gurau je la Mi, takkan tu pun Umi nak membebel. Hehe.. Sori Umi.” Usik Iman Sofea, lalu mencuit pipi Uminya. “Erm.. Umi, boleh tak hari pendaftaran nanti kita bawak Akmal sekali, barulah riuh sikit. Boleh kan Mi?

“Kamu ni Iman, janganlah selalu menyakat Umi dengan benda-benda yang mengarut macam ni, nanti silap haribulan, boleh kene heart attack  dibuatnya” Seloroh Puan Zanariah. “Boleh, tapi kena lah mintak kebenaran dari Mak Lang kamu.

“Ok..Ok.. Iman janji Iman tak buat lagi. Yeahhh.. Seronoknyer Akmal ikut sekali.” Sambil membuat muka comelnya. “Ermm… Mi, Abi mana?”

“Mmm..biasalah Abi kamu tu Iman, pagi-pagi macam ni kat Klinik kesayangan dia la tu”

“Aik?? Hari minggu macam ni pun Abi masih ke Klinik Iman Shafie ye Mi? Iman baru berhajat nak ajak Abi pergi beli barang keperluan Iman untuk masuk UPSI tu. Along mana?”

“Abi kamu tu baik orangnya. Mesti ramai orang yang memerlukan perkhidmatan Abi sekarang. Along kamu tu macam biasalah, keluar dengan kawan-kawan sekolah menengah dia dulu la tu. Dahla, kalau macam tu, biar Umi je yang teman Iman kesayangan Umi ni pergi beli-belah. Lepas kita beli, lepas tu kita blah..” Usik Puan Zanariah

“Umii!!... alaaa… takkan terus blah, kita singgahla makan kat KFC ke, MC’D ke, Secret Recipe ke?. Please Umi…” Rayu Iman Sofea.

“Yelah.. demi anak Umi..” Lalu mencubit pipi gebu Iman.

Puan Zanariah segera mengemas meja dibantu oleh Iman sofea. Iman Sofea merupakan seorang gadis yang sangat manja dan suka menolong Uminya didapur. Walaupun mereka hidup dalam keadaan yang mewah, namun mereka tidak sesekali memakai perkhidmatan orang gaji bagi menjalani kehidupan seharian mereka. Iman Sofea dan abangnya, Zaharul Shafie telah diajar sejak kecil oleh Puan Zanariah dan Abinya Dr. Arman cara menguruskan rumah dan sangat tertib didalam setiap perilaku.

Iman Sofea dan Zaharul Shafie merupakan anak perempuan dan lelaki tunggal Dr. Armand dan Puan Zanariah. Iman dan Zaharul diberikan kasih sayang yang tidak terhingga oleh Dr.Arman dan Puan Zanariah kerana mereka merupakan penyeri di dalam rumahtangga mereka. Apa yang diinginkan oleh anak-anak mereka, tentu saja diberikan oleh Abi mereka. Tetapi Iman dan Zaharul tidak seperti anak-anak yang lain, jika ditunaikan segala permintaan, maka akan dipijak kepala ibubapanya. Mereka tetap ada perasaan malu jika inginkan sesuatu daripada Abi mereka.

Akmal Rakin pula merupakan sepupu kepada Iman Sofea, anak kepada Mak Lang Zainab, iaitu kakak kepada Dr. Arman. Akmal Rakin berumur 15 tahun dan sangat rapat dengan keluarga Dr. Arman. Keluarga Dr. Arman telah menganggap Akmal sebagai anak dan adik-beradik kandung mereka sekeluarga disebabkan dahulu keluarga Dr. Arman pernah membesarkan Akmal Rakin selama 9 tahun di banglo milik mereka. Disebabkan bapa Akmal Rakin telah mengalami kecelakaan semasa pulang dari kerja, bapanya mengalami kecederaan yang teruk di kaki dan menyebabkan isterinya terpaksa melakukan tugas untuk menjaga suaminya. Puan Zanariah telah menolong dengan menjaga Akmal dengan sebaik mungkin dan memberikan bantuan kepada keluarga Mak Lang Zainab.

BERSAMBUNG....

Wednesday, May 16, 2012

[update] Selamat Hari Guru 2012




"Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara"



Selamat hari guru diucapkan kepada puan Zakiah Binti Abdullah dan Encik Zulkifli Bin Abdul Aziz... Terima kasih kerana tidak pernah letih mengajar diriku dari kecil sehingga sekarang.. :)


Tidak dilupakan, cikgu tadika Kemas di Sendayan, Cikgu-cikgu di SK. Seri Kelana, Cikgu-Cikgu di Sk. Bandar Dungun, Cikgu-cikgu di SMK Seri Dungun, Cikgu-cikgu di SMK Sultan Omar dan bakal cikgu di Universiti Pendidikan Sultan Idris, Selamat Hari Guru.. ^_^ 


Tidak dilupakan juga kepada tenaga pengajar di Kem PLKN Kuala Kubu Bharu, Selamat Hari Guru..


Kepada semua graduan UPSI yang bakal menjadi guru tak lama lagi, SELAMAT HARI GURU.. ^_^

Thursday, May 10, 2012

Review "Iman Sofea"


Dengan nama Allah yang Maha Menentukan lagi Maha Berkuasa.

Iman Sofea bakal menemani anda di SukaSukiSakan tidak lama lagi.. yeahhhhh ^_^

Tidak ketinggalan Siti Humayraa Nabilah, Nur Aniyah Aina dan Nur Zahra Alya yang bakal menyerikan lagi kehidupan Iman Sofea semasa di IPTA kelak.

Mohd Zafir Andhar dan Ahmad Affan Afif juga bakal menghangatkan kisah persahabatan mereka berempat.
Tapi, siapa Andhar dan siapa pula Affan? Ikuti kisah mereka berenam semasa cuti semester (akhir bulan 6) yang akan datang.. :)

Wasalam...

Chayoookk...


Semoga berjaya mengharungi 7 kertas ujian Nur Aizatul Akmal. :)
Kamu bolehh..!!

Saturday, May 5, 2012

Tahniah dan selamat bergraduate




Assalamualaikum... 
Tahniah dan selamat bergraduate buat akak-akak dan abang-abag senior
Universiti Pendidikan Sultan Idris pada 7-9 Mei yang akan datang..


Cikgu Aiza cakap:
Sempat ke idak la nak bergraduat 2 tahun lagi..
Harap2 sempat la.. :)





Wednesday, March 7, 2012

kepada SAHABAT


Mungkin aku bukan kawan yang terbaik untuk dia. Mungkin ada sesuatu yang ada pada aku tidak kena dengan matanya. Mungkin ada sesuatu perasaan yang disembunyikan, yang tidak dapat diterjemahkan oleh diriku. Mungkin juga dia beranggapan bahawa aku telah berubah. Mungkin juga dia merasakan bahawa aku sudah tidak berguna lagi untuknya.

Mungkin juga ada yang lebih baik daripada aku. Mungkin dengan kesalahan ku yang kecil, beliau mahu memutuskan hubungan persahabatan ini.. Terima kasih sahabat kerna pernah jadi kawan saya sepanjang duk kat sini..mekasih jugak sebab banyak bagi tunjuk ajar dan kata2 semangat untuk berjaya..terima kasih..

Segala ilmu, gelak,tawa,makan, minum, harap dihalalkan. semoga awak bertemu sahabat yang lebih baik daripada saya..

Maaf jika ada terguris perasaan atau pernah mengecilkan hati awak. Segala apa yang pernah mengguris, takkan pernah saya simpan dalam hati..

Terima kasih sahabat..



Monday, February 27, 2012

Semester baru

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Dengan izin Allah, minggu pertama semester 4 telah berjaya diharungi oleh ku..
Walaupun pening mencari kelas di kampus baru, tapi semangat untuk teruskan pelajaran masih membara untuk meningkatkan lagi pengetahuan yang kurang pada diriku..
Semoga Allah memberkati segala apa yang dilakukan oleh ku dan sahabat semua..
:)

------------------------------

Kolej Aminuddin Baki, (KAB) UPSI

Alhamdulillah..dengan izin Allah juga, aku dan sahabat dapat bersama lagi di KAB. Sem ni, Housemate dan Roommate berbeza sikit, tapi tetap enjoy sebab dieorang sporting.. ^^
Sem ni sebilik dengan Ainun. Budak ni mmg ada kimia dengan aku.. huhu..


------------------------------

Kampus Sultan Azlan Shah, UPSI

Kampus ni memang banyak menguji kesabaran. Masa pertama kali jejakkan tayar bas dalam kampus ni, kiteorang dah mula sesat..hihi..nasib baik pergi awal pagi, takda lah menonong nak pergi cari kelas. Sepatutnya kiteorang berhenti di perhentian pertama, tapi dah terlajak ke perhentian kedua.haha..kena patah balik..nasib baik jarak dia tak begitu jauh..fuhh..

------------------------------

Kampus Sultan Abdul Jalil, UPSI

Dah dekat 2 tahun, tapi kedudukan Fakulti masih tak ingat..hihi.. Pertama kali pergi kelas Geografi Malaysia. Tak tau FSK kat mana, haha, rupanya kat makmal Geografi. Mujur ada kawan nak bertanya. kelastu agak mengerikan, tapi apakan daya, kalau tak belajar, tak tau la pengetahuan baru kan??hihi


-----------------------------

Blok B 304, KAB, UPSI

Fiza, Siah, Ainun, Wani, Anis - ni lah keluarga baru aku..
:)

+Dayah -mudak kecik yang tercicir jauh ke blok C..kesian dia..takpe, sem depan kita mintak sekali yer.. :)

----------------------------



Friday, February 10, 2012

Happy Birthday SukaSukiSakan (5 tahun)


Happy Birthday to you,
Happy Birthday to you,
Happy Birthday SukaSukiSakan..
Happy Birthday to you...

happy birthday yang ke 5tahun ye,
dah boleh anta masuk tadika dah ni..
hihi
Semoga panjang umur dan bertambah-tambah kandungan kamu ye belog..
^^

Semoga lepas ni tuan kau rajin menulis belog yer..
Shayunk kat kamu belog..
^^
muwah3...

Monday, February 6, 2012

My Heart Called for You




Translation:
For you, I belong to you
Come, approach, embrace me, I need you
For you, and my soul is in you
Hey love of my life, I will live my whole life for you

Your passion is life
And you are the one who I love his passion
My heart wish was
The most beautiful angel be with him

Oh my heart called you
And wished you to stay to be with me
Oh , after these years, longing and nostalgia
I found you here with me
Oh , hug me to you, you are my lover,
My life is for you
And I will live my whole life for your eyes
And my life is a sacrifice for you
(and my life is in your hands)

Oh my heart called you
And wished you to stay to be with me
Oh, after these years, longing and nostalgia
I found you here with me
Oh, hug me to you, you are my lover
My life is for you
And I will live my whole life for your eyes
And my life is a sacrifice for you
(and my life is in your hands)

What? What do I need?
If you were beside me, with me, always
Tell me, what?
Oh, from a long time ago,
I need a heart which can feel me and I can feel it

Your passion is life
And you are the one who I love his passion
My heart wish was
The most beautiful angel be with him

Oh my heart called you
And wished you to stay to be with me
Oh, after these years, longing and nostalgia
I found you here with me
Oh , hug me to you, you are my lover
My life is for you
And I will live my whole life for your eyes
And my life is a sacrifice for you
(and my life is in your hands)

Oh my heart called you
And wished you to stay to be with me
Oh, after these years, longing and nostalgia
I found you here with me
Oh, hug me to you, you are my lover
My life is for you
And I will live my whole life for your eyes
And my life is a sacrifice for you
(and my life is in your hands)