Followers

Thursday, July 30, 2009

update la weihhh

salam..haha..lame x update mende alah neyh..


untk pgtahuan korang,


ambe pindah kejap kat


[suka][suki][sakan]


huhu...so,sila la melawat ehh

update la weihhh

salam..haha..lame x update mende alah neyh..


untk pgtahuan korang,


ambe pindah kejap kat


[suka][suki][sakan]


huhu...so,sila la melawat ehh

Wednesday, July 29, 2009

oh..nO!!jerawat!!!!!!!!


hoho..awi neyh nak kongsi sket pasal jewawat(jerawat). ader yang cakap, jewawat neyh tumboh sbb de pnyakit angau@ gatai.. hahah.... tpkan... BUKAN LAaaa!!

Akne merupakan masalah kulit yang biasanya mengganggu remaja. Kamu mungkin mengenali jenis akne seperti jerawat, bintik hitam atau bintik putih. Ia selalunya dijumpai pada wajah, dada, belakang dan lengan. Akne mungkin membuatkan kamu rasa malu dan mula rendah diri. Biasalah tu! Tapi jangan risau sebab ada cara untuk kamu mengawal akne.Akne merupakan perkara biasa ketika membesar dan ia tak akan kekal selamanya.

Apa penyebab akne: FIKIR SEMULA

  • Makanan manis buat saya berakne. Coklat dan gula-gula tidak menyebabkan akne. Akne disebabkan oleh pori yang bermasalah. Pori ini sebenarnya membuang kulit mati di dalamnya. Kulit-kulit mati ini kemudiannya menyumbat pori. Apabila ia berlaku, bakteria tertentu dalam kulit menyebabkan pori menjadi merah dan pedih dengan memecahkan kotoran dan minyak di dalam pori. Inilah sebabnya kamu mendapat jerawat.

  • Hanya mereka yang muda mendapat akne. Sebenarnya, orang dewasa pun ada akne juga! Tapi cuma orang muda yang lebih mendapat akne kerana perubahan hormon dalam badan mereka. Apabila seorang gadis sedang membesar mereka juga mempunyai sejumlah kecil hormon lelaki yang dibebaskan dalam tubuh mereka. Hormon lelaki ini membuatkan pori mula membebaskan minyak atau sebum. Pada masa yang sama, kamu juga mula ditumbuhi bulu pubik dan bulu di ketiak. Untuk orang dewasa, akne mungkin disebabkan oleh hormon. Selain dari hormon, penggunaan ubat-ubatan tertentu juga boleh menyebabkan akne pada orang dewasa.
  • Kotoran, minyak dan peluh menyebabkan akne. Tak semestinya begitu. Bahang, peluh dan kotoran akan membuatkan kulit kering dan seterusnya menyebabkan jangkitan. Sekiranya kamu mempunyai akne yang agak sederhana, kotoran dan bahang akan membuatkan ia lebih teruk.

  • Saya boleh mendapat akne dengan memegang wajah rakan saya. Bukan begitu. Kamu tak akan dapat akne, jerawat atau bintik hitam sekiranya kamu menyentuh wajah rakan kamu, melainkan kulit rakan kamu mempunyai jangkitan yang disebabkan bakteria.

Akne disebabkan oleh:

Dan bukannya:

  • -Coklat dan gula-gula
  • -Kacang
  • -Peluh, bahang dan kotoran
  • -Dengan sentuhan pada kulit

Tuesday, July 28, 2009

buku rekod kecemerlangan.

salam...
awineyh blaja skerat hari jah..
sbb ade pjumpaan ngan ibu bape..

huhu..
ibu nge ayah ambe xp..
bizi blakew...
kelas ambe 4 org je mak ayah die datang..
(4 drp 15 orang)
haha..

sempat gak curik2 ambik gamba..haha..bukan per...
takot ckgu nampak..nnt die wampas lak enset..ngeh3...

p/s:..kualiti gamba xbrape bagushh..huhuhu



Monday, July 27, 2009

..kfc..

sabtu lepas kiteowang balik skola(kelas BM),
tetibe rase mcm mengidam KFC lak..haha..n kiteowang dgan rombongan moto, p la kfc...
haha...
dsbabkan kiteowang xsuke bgamba,
so,kite ambik gamba mkanan jer la..wahah





tadaaaaaaaaaaa.......snack plate(ayam ade 2,tp satu lam pinggan lain,susa nak makan..)heheh

Sunday, July 26, 2009

..masak kuase dua..

lex masak2... menu hari nie,
'Roty tolo ala mekma[cun]'




  1. panaskan kuali
  2. buke majrin.
  3. pecahkan telo
  4. pukul telo[sebati]
  5. masukan majerin
  6. celop roty dalam telur,
  7. goweng..^_^
  8. hidang....
  9. jOm melantak..wahaha

~selamat mencuba.....~


..my peberet kueee..

diz is ma peberet kueh..haha..
beli kat pasa minggu ari khamis.. sekelip mate je abish.hehe



yummyyy..hahah....

..kebuluran...

huhu..
neyh lor kuceng amber yang tgah kebuluran..huuh
name die...(adeq)
wahahah...
smprna name ambe...
^_^




kat bawah neyh pown okei la..
huhu..
asalkan dapat makan..^_^

Friday, July 24, 2009

haji teepo

Al-kisah ada seorang businessman yang kaya raya bernama Hj.Teepo. Apa saja
nama bisnes atas muka bumi ini, dia ada. Sayang, kekayaan Hj.Teepo adalah
sebahagian besar hasil penipuan dan putar alamnya dalam bisnes. Sahamnya
berpuluh juta, hasil penipuan. Tanah ribu hektar,pun hasil tipu. Wang
beratus juta juga, tipupunya hasil. Puas isterinya memberikan kaunseling
Hj.Teepo berhenti menipu, namun tak dihiraukannya.

Kerana makan terlalu banyak dan mewah, dinner tiap-tiap malam (orang belanja
of course), exercise tarak, satu hari Hj.Teepo disahkan oleh doktor
mengidapi penyakit barah dan disahkan akan padam dalam masa sebulan. Maka
teramatlah hiba hati Hj.Teepo nak meninggalkan dunia ini, tambah pula
mengenangkan segala aktivitinya selama ini.

Maka dipanggillah anak isterinya untuk berwasiat. Kain yang dah buruk, koyak
pun tak apa, buat kain kapan aku. Aku dah banyak merasa kemewahan di dunia
ini. Biarlah kain buruk yang ku bawa ke akhirat," jelas Hj.Teepo dengan
genangan air mata. "Kenapa begitu bang?" tanya isterinya."Saja aku nak
merasa pakai kain buruk pula," jawabnya lagi. Isterinya terdiam,tapi hatinya
berbisik, "Syukurlah, walau dah agak terlambat, ada juga kesedaran dan
keinsafan dihati suamiku."

Maka tempoh sebulan cuma tinggal 24 jam lagi. Dengan wajah sugul, Hj.Teepo
berbaring di kamarnya. Kain putih yang dah lusuh dan terkoyak sana sini
telah siap disediakan. Untuk terakhir kali, si isteri menghampiri Hj.Teepo.
"Bang", bisiknya perlahan. "Buat kali terakhir sebelum abang meninggalkan
kami, berilah tahu kenapa abang nak dikapankan dengan kain yang dah buruk.
Sedih saya melihat keadaan kain itu bang. Apakah abang telah insaf dan
bertaubat dengan perbuatan abang selama ini?"

Hj.Teepo merenung isterinya lama-lama dan bersuara, "Baiklah, mari rapat
kepadaku" isteri Hj.Teepo terus menghampiri suaminya. Dengan nada yang sedih
Hj.Teepo bersuara, "Yang, you pun tahu, terlalu banyak dosa yang I lakukan
selama ini. Berapa ramai orang yang dah I kelentong. Jadi cukuplah kemewahan
yang I rasakan. Biarlah I dikebumikan dengan kain buruk saja." Isterinya
masih ragu-ragu.

"Apakah abang fikir dosa-dosa abang boleh diampunkan dengan berkain kapan
yang buruk begitu?" tanyanya lagi.

"Bukan begitu Yang. Kalaulah abang pakai kain kapan yang buruk, nanti
Malaikat Mungkar dan Nakir fikir abang dah lama mati. Mereka juga akan fikir
abang dah kena soal. Taklah nanti mereka soal abang lagi. Jadi selamatlah
abang...."

"Astaghfirullah hal aziiiiiiiiiim" isteri Hj.Teepo terus terlentang kerana
terkejut berok dengan penjelasan suaminya.

P/S: Mati pun nak kelentong. Nak kelentong Malaikat pulak tu..... Ambik le
iktibar

Friday, July 17, 2009

eberibudy...lan blaja kelakar sarawak..

haluw eberibudy...lan blajar kelaka sarawak..
kite mule dari basic keyh..huuh
  • kamek = saya
  • kitak = awak
  • sik = tak/tidak
  • maok = mau/mahu
  • aok = ya
  • kelaka = bercakap
  • padah/madah = beritahu
  • tek = tadi
  • tok = ini
  • sitok = sini
  • sinun = sana
  • nei/sinei = mana
  • polah/molah = buat
  • tauk = tahu
  • kacak = cantik
  • lawa = sombong
  • jaik = tak cantik / buruk
  • dolok = dulu
  • jak/ajak = sahaja
  • gerek = teman lelaki/wanita
  • belon = kapal terbang

p/s: maok tauk? kamek kacak gilak..hahah

bakawali...^_^

Mekar kembang di malam hari,
di malam hari
Cinta suci tidak dijual beli
Tidak mudah ditukar ganti bawa ke mati

Kuning pinang warnamu (hai sungguhlah berseri)
Biar terbit mentari (kau membawa diri)


huhuhu..ari neyh nak cite pasal bunga bakawali lak...
huhu..act ptame kali tgok bunge neyh,
ibu tanam...hoho...

nak kenal camne pokok n bunge die?
check diz out...


(11.07.09)- 13:03


(11.07.09)- 18:08


(11.07.09)- 13:03


(13.07.09)-15:03


(13.07.09)-23:51


(13.07.09)-23:51


(13.07.09)- 23:51


(14.07.09)- 07:07


(16.07.09)- 20:08

ha...bunge neyh die special sket...kembang malam hari,
die kembang xlame...
xsame cam pokok orkid(bunga tahan bebulan2)
huhu..
mcm downie la plak..



Tuesday, July 14, 2009

wahhh...blogkuu...

salam..hahah...
weih..lamenyer la xmenaip..hahah
kewinduan la plak..huuh..
emm...
act, xtau la nak cakap pe...
owang skrung ngah bizi ngan stadi lor(yela tu)..

nak2 skrang ade krisis pertukaran cikgu..

Ntah la...susah la nak cakap cam ne...
exam da dekat...
ckgu yg mgaja subjek makroekonomi, da lame pindah..
(rujuk entry nie)

skrang nie, jadual kiteowang belum bubar n dibuat baru lagi,
cikgu makro still kosong,
nsb baikla ade ckgu yang baek ati lagi prihatin bantu kiteowang,
skrung, skolah lain dah abish blaja,
kitaowang baru bab 4(wang)..


tyme mikro kitaowang terpaksa gadaikan ntok blaja makro.
n waktu kelas tambahan(setengah jam),sekali seminggu, kiteorg blaja mikro..
tu pun baru bab bermonopoli..

wahhhhh...
tensen2...

tadi ade ujian sejarah mngejut(tekejut gak la)
orang bace bab 3 (bah B)
tetibe, kelua bab1 n 2...
wahahah...
gile owang nak jawab..
ayoyoo...


bisik punya bisik ngan kwan sebelah,
haha..baru la tau nak pusing mcm ne jwpan..
so,tgok la camne result esok..hum...

ikhwan Pictures, Images and Photos

p/s:buat nad, smoge cepat semboh,jgan takot2..oprate la cepat neyh...=)

Thursday, July 2, 2009

yeyehh..dapat award

inuya,thanx 4 diz award!..


5 perkara
menarik pasal blogger yg bg award nie:

1.sensitip..
2.tomey..
3.student geomatic uitm perlis..
4.pyh nk senyum,,tp klu da snyum,sweet!
5.bwk moto xpndang kiri kanan!haha

and 10 perkara tentang diri aku:

1.emotional..hahha
2.baek ^_^
3.suke membuli..^_^
4.suke dibuli
5.ske ponteng skola..hehe^_^
6.suke sakat owang ^_^
7.nmpk cam smbong tp sbnrnye x..
8.wajin budaknyer...^_^
9.budak prau^_^
10.suke sakit perot..hahah^_^

award nie akn ku tujukan kpd penulis2 blog nie:-

kpda dorg2 nie hrus la copy award nie, cite 5 prkara menarik ttg aku, and 10 ttg diri sndiri, then pas kat spe2 korg suke..
okeh, gud luck.. !

syazana bulat
arm
zayer
thanx!!