Followers

Sabtu, 24 Oktober 2009

soLong..........





assalamualaikum...

"Daripada-Nya kita datang,dan Kepada-Nya jugalah kita akan kembali."


Dah lama tak meng'update' blog ni..Terasa kekok untuk menaip..
Fikiran semuanya umpama ditelan dek hari-hari yang berlalu..Membawa bersama kenangan-kenangan yang sudah dan indah..

Arghh...Bermadah pula..


Terlalu sukar untuk menceritakan, apa yang ada di fikiranku sekarang ini..Terlalu pedih untuk mengingat kenangan itu..Terlalu sedih bila membayangkan semua itu..Namun, ini bukanlah satu perkara yang luar biasa,tapi sesuatu lumrah kehidupan..semua benda yang bernyawa dimuka bumi ini pasti akan pergi meninggalkan jasadnya..begitu jugalah dengan manusia...Mereka akan pergi meninggalkan jasad mereka yang hanya pinjaman buat sementara..Mereka juga akan meninggalkan semua yang mereka sayang dan semua yang menyayangi mereka..

Huhh!..terlalu panjang kata-kata diatas..Ketika duduk bersendirian, teringat pula kepada arwah toki ku itu..Dua minggu terlantar sakit.. berminggu-minggu di hospital..bergilir-gilir semua anak dan menantu untuk menjaga ayahnya yang sakit..Arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir dirumahnya sendiri, ditemani seorang anak lelaki bongsunya.

Inginku imbas kembali saat aku berhadapan dengan arwah toki yang sedang kesakitan diatas kerusi dirumahnya pada petang rabu..Rutin harianku setaip hari(kecuali jumaat dan sabtu) lepas pulang dari sekolah,terus menuju ke rumah toki untuk menghantar makanan untuknya.Namun, sebaik sahaja menaiki tangga rumah, terdengar suara arwah yang sedang mengerang kesakitan..Aku meletakkan bekalan lauk-pauk semuanya diatas meja, lalu terus menuju ke dapur dan menelifon ayahku yang sedang bekerja..Tanpa disedari,terasa hangat dipipi disebabkan oleh airmataku..Terasa ingin menjerit ketika itu untuk meminta pertolongan, tetapi aku menjadi kaku, tidak tahu apa yang perlu aku buat,lalu aku menelifon ibu yang berada dirumah..Segera aku menyuruh ibu bersiap..Ketika menuruni anak-anak tangga untuk pulang menjemput ibuku dirumah, ayah memasuki halaman rumah toki.. Mudah untukku meninggalkan tokiku kerana ada yang menemani..

Ketika itu, ayah memandikan toki,ibu didapur mengemas apa yang patut, tugasku pula mendail nombor-nombor di handset ibu dan ayah..

Begitu kencang jantungku ketika itu memikirkan kemungkinan-kemungkinan yang bakal berlaku..Puas dipujuk,tetapi arwah enggan ke hospital..Malam itu, semuanya "berkampung" di rumah toki..

Keesokan harinya,aku tidak ke sekolah..apabila selesai semua kerja-kerja dirumah,aku bergegas menuju ke rumah toki..Setibanya aku disana, terlihat kelibat ambulance didepan rumah toki..Aku tersenyum,akhirnya toki bersetuju untuk ke hospital.

Toki dihantar ke Hospital Kuala Terengganu.beberapa hari terlantar di sana, toki dipindahkan ke hospital Dungun..Senanglah anak-anak yang bekerja untuk melawat ayah mereka..

Selasa;13hb, toki dapat pulang kerumah.Toki kelihatan sihat, biarpun tidak dapat bergerak banyak..Pada hari pertama pulang kerumah, ibu dan Che da jaga toki pada petang itu, dan malam umi dan abah serta pakbusu pula yang berjaga..

Rabu;14hb, Lepas pulang daripada sekolah, aku pulang kerumah untuk menyalin pakaian, lalu ke rumah toki..ketika sampai disana, hanya ada ayah,ibu,dan toki sahaja.Ayah menuam kaki toki dengan airbatu. Ayah berpesan kepadaku, alihkan air batu di kaki toki sampai ke lutut..Arahan itu aku turuti..

Tibalah waktu Asar,dan ibu mengamanahkan kepadaku untuk menjaga toki kerana ingin menggantikan ayah di kedai..Sesudah ayah solat,barulah ibu pulang..seharian aku disana.pada malam itu aku datang lagi kerumah toki, kerana ibu ada disana, tiada orang untuk menggantikan lagi tempat ibu untuk menjaga toki..lalu kubawa semua kerja sekolahku ke sana..Selepas ada yang menggantikan ibu, lebih kurang jam 9.40 kami pulang kerumah...Setibanya dirumah, aku melelapkan mataku......

"adik!!bangun!!toki dah xda.."...ibu berteriak

Dalam keadaan yang mamai aku bangun dan melihat jam..
11.05pm..
Dalam hati aku,"betul tak ni? tadi baru jumpa toki"...

Dalam kedinginan malam..aku dan ibu menuju kerumah toki dengan menaiki motosikal..Setibanya dirumah toki, umi telah memeluk ibu dan menyatakan kekesalannya meninggalkan toki bersama pakbusu sahaja..

"tadi bak ok, bak elok tidur lepas kita bagi makan ubat,kita baru balik rumah,busu telifon suruh mah datang.........."


Terkedu aku mendengarnya..Aku melihat wajah arwah...bertapa sayunya ku rasa..Airmata mula membasahi wajahku..Ianya menginsafkan aku mengenai kematian...Kematian yang tidak dirancang,kematian yang tidak boleh dihalang,kematian tanpa mengira umur...


Selesai tahlil, keesokan harinya,Ahad;18hb 10..
Ibu dikejutkan dengan panggilan telifon daripada MakLang di Seremban yang mengatakan,Hisyam,sepupuku meninggal..Tersentak jantungku.. Lidah kelu..Lalu handsetku mulai berbunyi.. tertera nama "kakLongAin"...

"helo,assalamualaikum...ni adik ek??adik dah tau??"
"ermm,dah kaklong.."
"adk balik tak??,"
"tak..kaklong??"
"kaklong x, abang xda kat rumah,abang kerja..kaklong ad kat johor"
"kita doa dari jauh je kaklong.xsangkakan kaklong?"


Telifonku berdering lagi...

"assalamualaikum..adik...adik dah tau??"
"wsalam..dah makcik..mcm na boleh jadi mcmtu makcik??"
"makcik pn tak pasti dik...adik dah sedekah alfatihah kat adik hisyam??"
"emm..kalau makcik tau,makcik bagi tahu tau.."


Muhammad Hisyamuddin telah kembali ke Rahmatullah pada 18.10.2009, mengalami kecederaan dalaman yang teruk akibat kemalangan jalan raya..


setakat ini sahaja dapat aku ceritakan...

5 budak mengomen:

ayuni berkata...

huhuhuuh.....
bergenang airmate ambe mekma......

xsempat tgk tokki...

SukaSukiSakan berkata...

wahai kazenku..
huk3..
sabala deyh..
T_T
huk3..
ambe pown same...

Hamira berkata...

sedey bace cite nie..,

menanges '(

SukaSukiSakan berkata...

mira..:'(

is3zul berkata...

Tiap-tiap yang bernyawa akan merasakan mati.
Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu.
Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."
(QS.Al Imran:185).